Imaju imena, lica i adrese e-pošte, ali postoje samo u virtualnom svijetu – pet je to novih kolega u danskoj pivovari Royal Unibrewu, koje je uprava pozdravila kao prekretnicu u oslobađanju punog potencijala svog osoblja.

"Ono u čemu smo mi kao ljudi dobri je kreativnost, empatija, poznavanje naših kupaca", rekla je direktorica marketinga Michala Svane za AFP.

Objasnila je da radeći zajedno s digitalnim kolegama, njihovi ljudski zaposlenici "dobivaju pomoć za rutinski dio posla i za pronalaženje informacija".

Uz pomoć danske tvrtke Manifold AI ona je obogatila svoj tim s pet "kolega" s umjetnom inteligencijom: stručnjakom za brendove KondiKaijem, tržišnom analitičarkom Atenom, Prometejem koji prikuplja sve podatke o prodaji, Mollerom, sommelierom specijaliziranim za sparivanje hrane i piva te stručnjakinjom za trgovinu Ellom.

U početku su radili bez imena, a sada svih petoro "kolega" imaju i pozadinsku priču, mogu mijenjati odjeću i svakodnevno komunicirati s drugim zaposlenicima.

Tvrtka im je napravila i fotografije, to su trojica muškaraca i dvije žene, svi su atraktivni i u formi, a ljudski zaposlenici komuniciraju s njima putem chatova i e-pošte.

"Kada smo stavili fotografiju na agenta umjetne inteligencije, upotreba i angažman porasli su četiri puta", priča Svane.

Dodaje i da ne bi rekla da je ljudsko osoblje osjećalo strah u prihvaćanju virtualnih suradnika.

Jan Damsgaard, profesor digitalnih transformacija na Visokoj poslovnoj školi u Kopenhagenu, objasnio je da su zaposlenici umjetne inteligencije često dizajnirani kao "persone" za bolje korisničko iskustvo onima koji s njima komuniciraju.

"Stvoreni su za rješavanje posebnih problema", tumači Damsgaard za AFP.

U Royal Unibrewu, drugoj najvećoj danskoj pivari, Karin Jorgensen, koja vodi tim odgovoran za prikupljanje i analizu podataka svakodnevno razgovara s Atenom, svojom "partnericom za uparivanje hrane i pića".

Trenutačno je zanima tržište bezalkoholnog piva, a razgovorom putem Microsoft Teamsa Atena je vodi kroz već gotove izvještaje i pregled tržišta.

"Prije je stizalo puno e-poruka. Morali smo tražiti stare izvještaje i puno povezivati stvari, i tako dalje. Definitivno smo sada agilniji i brži", kaže Jorgensen za AFP.

Kritičko mišljenje

Još jedna prednost, rekla je, je to što se analiza i uspoređivanje podataka mogu čuvati u tvrtki.

"Dobivamo mnogo veću vrijednost i postajemo mnogo učinkovitiji dok radimo", dodaje analitičarka.

Jorgensen također predviđa daljnji razvoj događaja, poput mogućnosti sudjelovanja Atene na sastancima.

Iako ovaj novi odnos može učiniti zaposlenike produktivnijima, oni moraju voditi računa o tome da zadrže svoje vještine kritičkog razmišljanja, upozorila je jedna od upraviteljica Lise Knuppert Hordam.

"Morate biti kritični prema svemu što dolazi od KondiKaija jer on je stroj", upozorava.

"Ono što on govori temelji se na svim podacima koje smo mu dali. Dakle, ono što govori vrijedi, ali treba ljudski "touch" i kreativno razmišljanje", rekla je.

Razvoj ovih novih alata ili "kolega" nije samo tehnološki podvig za Michalu Svane, već također postavlja temelje za hibridni tim ljudi i suradnika s umjetnom inteligencijom koji surađuju bez prepreka.

A što ako se čovjek i stroj posvade?

Ali svaka nova tehnologija nosi i rizik, smatra Damsgaard.

U ovom slučaju, ono što još zabrinjava su interakcije između zaposlenika i njihovih neljudskih kolega: što se događa kada je vaš najbliži kolega suradnik s umjetnom inteligencijom, a ne stvarna osoba? Što učiniti ako se ljudski kolega sukobi s takvim suradnikom?

"To je nešto o čemu znamo malo", rekao je istraživač, dodajući kako se nada da će takva pitanja dobiti odgovore kako se tehnologija bude razvijala. (Hina)