Njemački kancelar Friedrich Merz i irski premijer Michael Martin pozdravili su u nedjelju navečer postizanje carinskog dogovora EU-a i SAD-a porukom da je izbjegnut trgovinski rat koji bi pogodio ekonomije dviju zemalja, prenijele su svjetske agencije.

Dogovor je postignut tijekom sastanka američkog predsjednika Donalda Trumpa i predsjednice Europske komisije Ursule von der Leyen u nedjelju i znači 15-postotne carine na gotovo sav europski izvoz u SAD.

Irska, s velikom farmaceutskom industrijom, bila je na prvoj liniji udara zajedno s Njemačkom kojoj je SAD glavno tržište za automobile, čelik i strojne alate.

Europske zemlje nisu sve jednako izložene američkom tržištu i stoga ne bi snosile iste posljedice da je predsjednik Donald Trump ostvario svoje prijetnje da Europskoj uniji (EU) nametne 30-postotne carine.

Merz: Carine na njemačke automobile gotovo prepolovljene

„Sporazumom smo uspjeli spriječiti trgovinski sukob koji bi teško pogodio izvozno orijentirano njemačko gospodarstvo“, rekao je Merz u vladinoj izjavi objavljenoj u nedjelju navečer.

To se posebno odnosi na automobilsku industriju, gdje su trenutne carine od 27,5% gotovo prepolovljene, dodao je, prenijela je njemačka novinska agencija dpa.

Merz je naglasio da je dobro što se izbjegava nepotrebna eskalacija u transatlantskim trgovinskim odnosima.

„Jedinstvo Europske unije i naporan rad pregovarača isplatili su se“, ustvrdio je.

Njemačka, najveće gospodarstvo u Europskoj uniji, posebno je pod pritiskom zbog njezine ovisnosti o izvozu. Ta zemlja ima trgovinski višak sa SAD-om od 84,8 milijardi dolara, najviše zahvaljujući industriji automobila, kemikalija, čelika i industriji proizvodnje strojeva, podsjeća francuska novinska agencija Afp.

SAD čini 23 posto prihoda za Mercedes Benz. Iako dio prihoda dolazi od SUV vozila proizvedenih u SAD-u za izvoz, postojao je rizik da bi taj segment mogao biti teško pogođen da se EU odlučio na odmazdu u carinskom ratu.

Merz je rekao da je Europa uspjela zaštititi svoje temeljne interese, čak i ako bi volio vidjeti daljnje olakšavanje transatlantske trgovine.

„Svi imaju koristi od stabilnih i predvidljivih trgovinskih odnosa s pristupom tržištu za obje strane - s obje strane Atlantika, tvrtke i potrošači podjednako.“

Njemački ministar financija Lars Klingbeil također je izrazio zadovoljstvo sporazumom, ali je rekao da su potrebna daljnja pojašnjenja u vezi s konkretnim posljedicama.

„Oduvijek smo se oslanjali na pregovaračko rješenje. To je sada postignuto i to je kao početak dobro“, rekao je Klingbeil, koji je ujedno i njemački vicekancelar.

Rezultat pregovora i njegov utjecaj na gospodarstvo i radna mjesta u Njemačkoj sada će procijeniti savezna vlada, rekao je, dodajući da je važno da je Europa branila svoje interese.

Klingbeil je naglasio: „U osnovi, moje uvjerenje ostaje: Carine štete gospodarstvu s obje strane Atlantika. Trebaju nam niske carine i otvorena tržišta. Nastavit ćemo se oslanjati na dobre trgovinske odnose. Za to ćemo također graditi nova globalna partnerstva uz SAD.“

Rekao je da je sukob pokazao da postoji potreba za većom neovisnošću.

Bernd Lange, njemački socijaldemokrat koji vodi trgovinski odbor Europskog parlamenta, rekao je da su carine neuravnotežene i da će velika ulaganja EU-a namijenjena SAD-u vjerojatno doći na trošak samog bloka, prenijela je britanska agencija Reuters.

Michel: Spašena mnoga radna mjesta u Irskoj

Irski premijer pozdravio je sporazum riječima da je to "dobro za tvrtke, investitore i potrošače i da će pomoći u zaštiti mnogih radnih mjesta u Irskoj“.

Irska ima najveći višak od članica EU-a, 86,7 milijardi dolara, najviše zahvaljujući nazočnosti vodećih američkih farmaceutskih kompanija poput Pfizera, Eli Lilly i Johnson&Johnson. Sve su se one smjestile u Irsku kako bi iskoristile pogodnosti korporativnog poreza od 15 posto, a koji u SAD-u iznosi 21 posto.

Te tvrtke svoje patente prijavljuju u Irskoj i prodaju na američkom tržištu gdje su cijene lijekova tradicionalno veće nego u ostatku svijeta.

Irska je također domaćin eurospkim sjedištima američkih tehnoloških divova poput Applea, Googlea i Mete koje je također privukao irski porezni sustav.

„Sada ćemo proučiti detalje onoga što je dogovoreno, uključujući i implikacije za tvrtke koje izvoze iz Irske u SAD i za različite sektore koji ovdje posluju.“

„Sporazum je okvir i bit će više detalja koji će se razraditi u nadolazećim tjednima i mjesecima.“

Martin je rekao da će više carine utjecati na trgovinu između EU-a i SAD-a, što će je učiniti skupljom i izazovnijom.“

„Međutim, to također stvara novo doba stabilnosti za koje se nadamo se može doprinijeti rastu i produbljivanju odnosa između EU i SAD-a, što je važno ne samo za EU i SAD, već i za globalno gospodarstvo“, dodao je.

Zzamjenik irskog premijera i ministar vanjskih poslova i trgovine Simon Harris ocijenio je da "sporazum pruža mjeru prijeko potrebne sigurnosti za irska, europska i američka poduzeća koja zajedno predstavljaju najintegriraniji trgovinski odnos na svijetu“.

„Iako Irska žali što je osnovna carina od 15% uključena u sporazum, važno je da sada imamo veću sigurnost o temeljima trgovinskog odnosa EU-a i SAD-a, što je ključno za radna mjesta, rast i ulaganja.“

Orban: 'Trump je pojeo čelnicu EK za doručak'

Mađarski premijer Viktor Orban je, komentirajući u ponedjeljak trgovinski sporazum između EU-a i SAD-a slikovito ocijenio da to nije sporazum, nego da je američki predsjednik Donald Trump "pojeo predsjednicu Europske komisije Ursulu von der Leyen za doručak", prenijela je mađarska novinska agencija MTI.

Orban je u online emisiji pod nazivom 'Fight Hour' rekao da je unaprijed očekivao ovakav ishod s obzirom na to da je američki predsjednik "teškaš" za razliku od predsjednice Europske komisije koja je "laka kategorija".

Položaj američkog predsjednika bio je puno stabilniji, dok je položaj predsjednice Komisije oduvijek krhkiji, dodao je.

SAD je nedavno sklopio sličan sporazum s Ujedinjenim Kraljevstvom, koji je "puno bolji od ovoga", smatra Orban. Dodao je da će, budući da je europski sporazum "puno lošiji" od sporazuma s Ujedinjenim Kraljevstvom u budućnosti biti teško predstavljati ga kao uspjeh.

Mađarski premijer je kazao i kako smatra da je problem u tomu što će, u skladu sa sporazumom, Europljani uložiti nekoliko stotina milijarda eura u SAD.

"Ali tko će to učiniti?“, upitao se Orban, dodavši da Europska komisija ne raspolaže kapitalom za ulaganja.

"U čije ime je pristala? Hoće li njemački kancelar odnijeti onamo novce ili će francuski predsjednik ili mađarski premijer poslati kapital?", upitao je.

Rekao je i da "bi se navodno trebalo kupiti oružje u vrijednosti od nekoliko stotina milijarda eura".

"Ali tko će to učiniti? Pa Komisija nema vojsku", dodao je Orban. 

Meloni: Postignut je 'pozitivan' trgovinski sporazum, no treba vidjeti pojedinosti

Talijanska premijerka Giorgia Meloni u nedjelju navečer je rekla kako je "pozitivno" da je postignut trgovinski sporazum između Europske unije i Sjedinjenih Država, no dodala je da ipak treba razmotriti njegove pojedinosti.

Washington je postigao okvirni trgovinski sporazum s EU-om kojim se na većinu robe iz EU-a nameće uvozna carina od 15 posto.

"Smatram pozitivnim to što postoji sporazum, ali ako ne vidim pojedinosti ne mogu ga najbolje procijeniti", rekla je Meloni novinarima na marginama sastanka u Addis Abebi.

Italija je jedan od najvećih europskih izvoznika u Sjedinjene Države s trgovinskim viškom od preko 40 milijarda eura.

Uvođenjem kaznenih carina, kojima je prijetio američki predsjednik, posebno bi pogođeni bili talijanska prehrambena industrija i proizvođači vina.

Talijanska je vlada, koju predvodi nacionalistička koalicija, pozvala svoje europske partnere da izbjegnu izravan sukob između dviju strana Atlantika.

U izjavi je Meloni rekla da sporazum "jamči stabilnost", dodavši kako je 15 posto "održivo, osobito ako se taj postotak ne doda prethodnim carinama, kako je izvorno planirano".

"Spremni smo aktivirati mjere potpore na nacionalnoj razini, ali tražimo da se one aktiviraju i na europskoj razini za sektore koji će biti posebno pogođeni američkim carinskim mjerama", kazala je.

Izjavu su potpisali i čelnici drugih dviju koalicijskih stranaka: Antonio Tajani iz Forza Italije i Matteo Salvini iz Lige.

Francuska: Trgovinski sporazum EU-a i SAD-a ima dobre strane, ali je i neuravnotežen

Nekoliko francuskih ministara ocijenilo je u ponedjeljak da okvirni trgovinski sporazum Sjedinjenih Država i Europske unije ima neke prednosti, poput izuzeća za neke ključne francuske poslovne sektore poput žestokih pića, ali je u konačnici neuravnotežen.

„Trgovinski sporazum koji je Europska komisija ispregovarala sa Sjedinjenim Državama donijet će privremenu stabilnost gospodarskim akterima kojima prijeti eskalacija američkih carina, ali je neuravnotežen“, napisao je francuski ministar za europske poslove Benjamin Haddad na X-u.

Taj stav ponovio je i francuski ministar industrije Marc Ferracci, koji je rekao da će biti potrebni dodatni pregovori koji bi mogli trajati tjednima ili mjesecima prije nego što se sporazum formalno zaključi.

Ferracci je za RTL radio rekao da je potrebno učiniti više u smislu ponovnog uravnoteženja trgovinskih odnosa EU-a sa SAD-om.

„Ovo nije kraj priče“, rekao je Ferracci za RTL.

Francuski ministar trgovine Laurent Saint Martin rekao je u ponedjeljak da očekuje da će sektor žestokih pića u zemlji biti izuzet iz okvirnog trgovinskog sporazuma između Europske unije i Sjedinjenih Država kojim bi se nametnula uvozna carina od 15% na većinu robe iz EU.

I Laurent Saint Martin smatra sporazum „neuravnoteženim“, ponavljajući stavove drugih francuskih ministara o tom pitanju.

Njemačko udruženje automobilske industrije nezadovoljno dogovorom SAD-a i EU-a

Carine od 15 posto na uvoz europskih automobila u SAD, dogovorene sporazumom s Europskom unijom objavljenom u nedjelju, „opteretiti” će njemačke proizvođače automobila, objavio je u ponedjeljak savez te industrije VDA.

„Američke carine od 15 posto, primijenjene i na automobilske proizvode, njemačke će automobilske tvrtke godišnje koštati milijarde”, rekla je Hildegard Mueller, predsjednica udruženja VDA.

Za automobilsku industriju, stup njemačkog gospodarstva i njen najveći industrijski sektor, novi će nameti dodatno pogoršati već tešku situaciju zbog kineske konkurencije i troškova prelaska na električna vozila.

SAD je prošle godine bio najveće izvozno tržište za njemačka vozila (13,1 posto), iako velik broj njemačkih tvrtki ima tvornice s druge strane Atlantika, gdje proizvode automobile za to tržište.

VDA upozorava da je sada na EU-u „više nego ikada” da stvori okvir kako bi europska automobilska industrija postala kompetitivnija.

Novim dogovorom EU-a i Washingtona uvedene su carine na sav europski izbor od 15 posto. Na automobile iz Europe od travnja se plaća 27,5 posto carina. Američke carine na europske automobile bile su do nedavno 2,5 posto. (Hina)