Povijesni je dan za Istru i Hrvatsku - druga cijev tunela Učka svečano se otvara večeras u 18 sati, nakon nekoliko godina složenih radova. Nova cijev tunela Učka bit će najmoderniji i treći po veličini tunel u Hrvatskoj.
Paralelno s radovima na Tunelu Učka, zatvorena je financijska konstrukcija i započeti su radovi na dionici 10 km autoceste koja će spojiti Učku i Matulje.
Ta dionica, zajedno s drugim trakom mosta Mirna i vijadukta Limska draga, dodatno će poboljšati prometnu povezanost Istre s ostatkom Hrvatske. a svi radovi trebali bi biti okončani za tri godine.
Na svečanosti će biti predstavljena i vizualna atrakcija koja će dočekivati vozače kroz tunel i s kvarnerske i istarske strane - svjetski poznata hrvatska tvrtka za svjetlosni dizajn Skira koju je osnovao Dean Skira, jedno od najvećih svjetskih imena u tom području, izradila je trajne svjetlosne instalacije. Na kvarnerskoj strani bit će to trodimenzionalna terakota koja evocira crvenu istarsku zemlju u koju vozači ulaze, dok će na istarskoj strani, na upravnu zgradu iznad portala tunela, biti svjetlosno projicirani valovi koji zazivaju plavetnilo Kvarnera. Projekcije na istarskoj strani moći će se i mijenjati, ovisno o prigodama.
Prva cijev tunela Učka, tada najdužeg u Hrvatskoj, puštena je u promet 27. rujna 1981.
Radovi na drugoj cijevi tunela Učka počeli su prije nešto manje od četiri godine. Duga je 5,63 kilometra i duža je od stare, koja se proteže na 5062 metra. Nakon otvorenja prometovat će se kroz obje cijevi deset dana, a potom slijedi zatvaranje stare cijevi koja će se rekonstruirati. Bit će to vrlo opsežan zahvat koji obuhvaća radove na signalizaciji, odvodnji, nagibu, postavljanju led rasvjete i ostalo, a sve kako bi se i stara cijev uskladila s Direktivom EU iz 2004. godine o minimalnim sigurnosnim zahtjevima za tunele u EU.
Radovi na izgradnji nove cijevi bili su vrlo izazovni jer su uključivali velik broj miniranja, a građevinari su stalno nailazili na pukotine i jame, kojih je bilo više od 30. Bušilo se paralelno s obje strane, probijalo se 25 metara dnevno, a u gradnji je korišten cijeli niz najsuvremenijih tehnologija i metodologija rada koje su prvi put primijenjene u tunelogradnji u Hrvatskoj.
Francuski izvođač radova Bouygues, inače, ima veliko iskustvo u tunelogradnji. Gradili su neke od najvećih tunela na svijetu. Specifičnost ovog tunela su paralelne galerije, njih ukupno 24. Radi se o 12 pješačkih prolaza, 7 prolaza za interventna i 5 za ostala vozila koji povezuju dvije cijevi tunela. Na kvarnerskoj strani su uz oba prometna traka napravljeni kružni čvorovi za veliko odmorište na kojem će se izgraditi Inina benzinska crpka i ugostiteljski objekt, a tu je i vidikovac s pogledom na cijeli Kvarner.
Puni profil tunela kroz Učku će, kako navode u Bina Istri, tvrtki koja je koncesionar Istarskog ipsilona, povećati sigurnost prometovanja, smanjiti prometna zagušenja, smanjiti broja potencijalnih čepova i prometnih gužvi s obzirom na to da se radi o dijelu autoceste s cjelogodišnjim prosječnim dnevnim prometom većim od 10.000 vozila koji ljeti premašuje i 18.000 vozila.
Paus traži ukidanje tunelarine kroz Učku!
- Dobro je i pozdravljamo otvaranje druge cijevi Tunela Učka, značajan je to projekt za Istru. No, protiv smo toga da Istrijani i dalje budu kažnjeni i plaćaju 'porez' zbog činjenice da žive u Istri. Ako su Krčki most, Pelješki most i tunel Sveti Ilija besplatni, onda za Istrijane, kojima je to „de facto“ jedina prava veza s ostatkom Hrvatske, mora biti besplatan i Tunel Učka. To je jednostavno pravedno“, poručio je predsjednik IDS-a i saborski zastupnik Dalibor Paus povodom današnjeg svečanog otvaranja druge cijevi Tunela Učka.
Smatra kako je riječ o velikom infrastrukturnom projektu koji doprinosi standardu života u Istri, sigurnosti i protočnosti prometa kroz cijelu godinu, kao i povezanosti Istre s ostatkom Hrvatske.
Ističe kako je „snažna simbolika otvaranja druge cijevi Tunela Učka baš na današnji dan, kada obilježavamo i Pazinske odluke kojima je Istra u političkom smislu sjedinjena s maticom Hrvatskom, jer će otvaranjem druge cijevi Tunela Učka i skorim dovršenjem dionice Istarskog ipsilona od Tunela Učke do Matulji biti i prometno sjedinjena s ostatkom Hrvatske“, ali i podsjeća na to da „stanovnici Istre u ovom slučaju moraju biti tretirani jednako kao i ostali građani Hrvatske. Istrijani su financijski sudjelovali u prvoj fazi izgradnje tunela kroz Učku, tunel je jedina prava veza Istre s Hrvatskom i zato mora biti besplatan za sve Istrijane!“ kazao je Paus.
-Osim za ukidanje tunelarine, zalagat ćemo se i dalje za strateška ulaganja u prometnu infrastrukturu Istre. Kako bi cijela Istra bila cestovno povezana nužno je izgraditi krak autoceste od Labina do Kanfanara i Istarski ipsilon pretvoriti Istarski iks“, istaknuo je Paus zaključivši: „Hrvatska na raspolaganju ima 26 milijardi eura za prometnu infrastrukturu koju je osigurao upravo IDS-ov europarlamentarac Valter Flego u prethodnom mandatu. Dakle, novaca u proračunu ima, samo moraju postajati konkretni projekti u koje će se ulagati!“ (iPress/Foto: Srecko Niketic/PIXSELL)