Bina Istra s izvođačima i kooperantima, njih 500, danonoćno radi na četiri zahtjevna gradlišta u Istri, a ukupna ulaganja u Istri iznosit će oko milijardu eura. Uz 10 kilometara dionice autoceste od tunela Učka do čvora Matulji, radi se užurbano i na rekonstrukciji i obnovi stare cijevi tunela Učka. - Nakon 40 godina dobili smo priliku da obnovimo u cijelosti stari tunel i nadamo se da će radovi, uz niz nepredviđenih okolnosti, biti gotovi do sredine ljeta. Uz sva ograničenja i jako puno izazova pokušati ćemo i da što više olakšamo i promet od Matulja prema tunelu, posebice od svibnja, rekao je novinarima Dario Silić, direktor tvrtke Bina Istra. Istodobno, rade se i dva zahtjevna vijadukta Mirna i Limska Draga, istaknuo je.  

Gradilište na Učki je otvoreno u listopadu prošle godine, a cilj je da se potpuno obnovi tunelska cijev nakon 40 godina od kada je tunel izgrađen. Vrijednost radova je 22 milijuna eura. Podsjetimo, radovi su otvoreni nekoliko tjedana nakon što je u rujnu prošle godine za promet otvorena nova cijev tunela. Prema neslužbenim informacijama, obnova "stare" cijevi mogla bi biti završena do sredine ljeta, a zbog rokova radi se u tri smjene.  

U sklopu rekonstrukcije tunela predviđeni su opsežni građevinski radovi te zamjena i dogradnja opreme pri čemu tehnički direktor Bina Istre Christian Santaleza ističe izgradnju podnožnog svoda koji nije bio izveden pri izgradnji stare cijevi, kompletnu rekonstrukciju sustava odvodnje i cjevovoda koja je posebno osjetljiva jer se vodom iz kaverne opskrbljuje cijela Liburnija i treba onemoćiti bilo kakvo prodiranje masnoća ili prljavština u vodotok. U samom tunelu se nalazi izvorište pitke vode kojom se opskrbljuje Liburnija pa se u zoni zaštite izvorišta tunela Učka radovi izvode da se neposredna zona kaptaže/zahvaćanja pitke vode osigura od negativnih utjecaja s gradilišta tijekom cijelog vremena izvođenja, s provedbom redovitih uzorkovanja vode.

Uz rekonstrukciju kolnika, modernizaciju rasvjete, novu prometnu signalizaciju te nadogradnju ventilacijskog sutava posve je jasno da posla ima puno i da je jako zahtjevan, ističe direktor i naglašava da nije riječ samo o bojanju obloga tunela koje pak dolazi na kraju.

Potrebno je sanirati i spriječiti buduće deformacije kolnika koje se javljaju u jednoj zoni tunela. Riječ je o prirodnom geološkom materijalom tzv. flišu koji u kontaktu s vlagom ili vodom povećava obujam i time utječe na ravnost, odnosno izdizanje kolnika. Navedeni izazov riješit će se izgradnjom armiranobetonskog tzv. podnožnog svoda. Novi sustav odvodnje projektiran je na način da u slučaju požara spriječi širenje vatre te zapaljivih i otrovnih tekućina unutar i između cijevi tunela.

Također, planira se postavljanje nove signalizacije i opreme tako da obje cijevi budu harmonizirane i nadzirane iz novog zajedničkog kontrolnog centra. Pored godišnjeg ulaganja od 6 milijuna eura u redovno i izvanredno održavanje Istarskog ipsilona, cijela ova investicija obnove postojeće cijevi iznosit će preko 21 milijuna eura koje je osigurala Bina Istra.

Dovršetkom druge cijevi te nakon provedene rekonstrukcije prve cijevi tunel Učka bit će u potpunosti usklađen sa sigurnosnim propisima EU direktive koja definira tehničke zahtjeve kod cestovnih tunela. - Izgradili smo i novi podatkovni centar te najmoderniju kontrolnu sobu a dovršetkom radova na staroj cijevi imati ćemo najmoderniji tunel u Europi. Ne treba naglašavati da u Istru dolazi oko 5 milijuna gostiju od čega njih oko 95 posto autmobilima, kaže Santaleza.

24 prolaza za automobile i pješake spajaju dvije cijevi tunela

U sklopu projekta izgradnje druge cijevi te obnove postojeće cijevi tunela Učka dovršena su ukupno 24 poprečna prolaza koji povezuju tunelske cijevi, odnosno predstavljaju evakuacijske puteve. Isto tako obje tunelske cijevi u konačnici će biti opremljene najsuvremenijim sustavima videonadzora i senzorike što dodatno unaprjeđuje visoki standard sigu

Istovremeno se rade i dva vijadukta na Istarskom ipsilonu. Riječ je o vijaduktima Mirna i Limska Draga. Vijadukt Mirna dužine je 1,2 kilometara. Zbog muljevitog tla, piloti vijadukta se zabijaju 60 metara, dok će piloti iznad tla biti također na visini 60 metara. Vijadukt Limska Draga bit će dužine oko 450 metara i bit će na stupovima visine 100 metara.

Trošak radova na oba vijadukta je 100 milijuna eura. Završetak radova očekuje se krajem 2026. godine. U tom roku treba biti završena i posljednja dionica od tunela Učka do čvora Matulji u dužini od 10 kilometara. Cijena radova je 101 milijun eura. Radovi su u tijeku i vrlo su zahtjevni s obzirom na to da se odvijaju pod prometom.

Poseban problem će biti odvijanje prometa tijekom ljetne sezone, kada tom dionicom prođe oko 18 tisuća vozila dnevno. Planira se jednosmjerni promet na dvije točke te bi na tom dijelu moglo biti prometnih gužvi. No, u Bini Istri obećavaju da će učiniti sve da gužvi bude što manje.

Radovi na kvarnerskoj strani tunela Učka

Radovi na izgradnji punog profila autoceste od tunela Učka do čvora Matulji odvijaju se ubrzanim tempom. Trenutno su u tijeku vrlo zahtjevna miniranja visokih usjeka i radovi iskopa, a sve uz posebnu prometnu regulaciju kako bi se promet odvijao sigurno i što protočnije. Dionica duga nešto više od 10 km spojit će tunel Učka i Matulje u punom profilu autoceste. S glavnim izvođačem ugovoren je rok dovršetka od 3 i pol godine, što znači da bi 2027. godine do Matulja trebali putovati autocestom u punom profilu.

Priprema gradilišta je bila zahtjevna, otkupljene su i srušene neke kuće koje su bile izgrađene na trasi prometnice.

srPotpisivanjem izmjena i dopuna ugovora o koncesiji, uz podršku Vlade RH otvoren je put prema realizaciji ovog važnog projekta na sveobuhvatnom Ten-T europskom koridoru za dodatno spajanje Istre s PGŽ-om i ostatkom RH, čime će se spojiti Istarski Ipsilon u punom profilu autoceste s mrežom autocesta pod upravljanjem HAC-a u Matuljima. Tako da će korisnici moći putovati od Pule do Zagreba za dva i pol sata, bez zaustavljanja.

Dupliranjem dionice Matulji-tunel Učka također će se omogućiti pristup naseljima Benčinići i Kolavići, što danas predstavlja velike izazove sigurnosti prometa i prilazu tim naseljima. Za glavne prednosti izgradnje vrijedi istaknuti ponajprije povećanje razine sigurnosti prometovanja i povećanju protočnosti budući da se radi o djelu autoceste s cjelogodišnjim prosječnom dnevnim prometom iznad 10 000 vozila, a koji ljeti premašuje i razinu od 18 000 vozila. Ovaj projekt uključuje izgradnju zidova za zaštitu od buke duljine preko 6 kilometara i zatvoreni sustave odvodnje na čitavoj dionici, tako da će i elementi doprinosa zaštiti okoliša te unaprjeđenja kvalitete življenja zajednice uz prometnicu biti zadovoljeni. Vrijednost ove dionice je 101 milijun eura. (iPress)